Лицензия на осуществление образовательной деятельности
№ 56-46 от 09.04.2021 г.
СМИ. Регистрационная запись ЭЛ № ФС 77 - 76118 от 12.07.2019 г. 
тел. 8-800-100-26-84
эл. адрес - centrideia@mail.ru
 

НАПИСАТЬ НАМ

 

 

ЦЕНТР ГРАЖДАНСКИХ         

            И МОЛОДЁЖНЫХ     

                       ИНИЦИАТИВ

 

Для того, чтобы добавить материал в методическую копилку, необходимо войти на сайт, или пройти регистрацию.

Календарь мероприятий

ПОДПИСКА

Новости

19.04.2024 г.
Всероссийская дистанционная олимпиада «Занятный английский»
16.04.2024 г.
Всероссийская викторина для учеников 3-6 классов по событиям Великой Отечественной войны в...
15.04.2024 г.
Всероссийская историческая викторина о роли животных во Второй мировой войне «Четвероногие герои...
12.04.2024 г.
Всероссийский фестиваль творческих работ, посвящённый Дню Победы в Великой Отечественной войне «...
12.04.2024 г.
Всероссийская интеллектуальная викторина для учеников 1-4 классов, посвящённая Дню Победы в Великой...
12.04.2024 г.
Всероссийская интеллектуальная викторина, посвящённая Дню Победы в Великой Отечественной войне (из...
12.04.2024 г.
Всероссийская интеллектуальная викторина (из цикла «Изучай и развивайся») «Великая Отечественная...

Иностранный язык Методическая разработка практического занятия для студентов  1 курса  образовательных учреждений среднего профессионального образования

Департамент образования и науки Кемеровской области государственное  казенное профессиональное образовательное учреждение Междуреченский горностроительный техникум г. Междуреченск

 

Иностранный язык Методическая разработка практического занятия для студентов  1 курса

 образовательных учреждений среднего профессионального образования

Составитель: Широковская Н.А.

 

Смотреть THE POLITICAL SYSTEMS of RUSSIA, GREAT BRITAIN and UNITED STATES of AMERICA

Содержание

 

стр.

1.Аннотация

3

2. Пояснительная записка

4

3. Основная часть

5

5. Информационные  источники

6. Приложения

7

8

 

Аннотация

 Методическая разработка урока представляет собой проект занятия по английскому языку, предназначена для преподавателей образовательных организаций среднего профессионального образования и школьных  учителей английского языка  и может быть использована в учебной деятельности обучающихся 1 курса очной формы обучения.

Пояснительная записка

Проект урока английского языка разработан в соответствии с учебным планом  и представляет собой заключительное занятие в рамках темы 1.10 Государственное устройство, правовые институты

Выбор вида занятия – урок-конкурс - обусловлен необходимостью всестороннего повторения и обобщения лексико-грамматического материала, контроля усвоенных знаний и освоенных умений и навыков и создания условий для самостоятельной работы обучающихся.

Проведение занятия в подобной форме способствует широкому охвату разнообразных видов учебных заданий обучающимися в рамках сдвоенного урока (пары),  повторению и закреплению ранее изученной лексики и грамматических структур, воспитанию толерантности в совместной деятельности,  повышению мотивации  благодаря соревновательному компоненту при выполнении заданий в учебных группах.

Актуальность целей и задач урока согласуется с целями и задачами современной методики обучения по повышению уровня самостоятельности в учебной деятельности и осознанию её стратегий. Технология деятельностного подхода в практико-ориентированных заданиях  способствует развитию умению логически мыслить, систематизировать и структурировать информацию.        

В проекте занятия указаны этапы урока, на каждом из которых определены время, учебные цели, деятельность обучающихся и преподавателя, социальная форма деятельности обучающихся, материалы и средства, используемые на каждом этапе.

Результатами проведения занятия является достижение  целей и  решение  задач, заявленных в методической разработке.

Учебные цели занятия:

Повторение и обобщение лексико – грамматического материала по теме

 Задачи:

 

  • Воспитывать интерес к изучению английского языка, познавательные потребности.
  • Развивать речевую компетенцию и готовность  к самостоятельному и непрерывному изучению иностранного языка.
  • Формировать социокультурную и коммуникативную компетенции.
  • Воспитывать уважительное отношение  друг к другу, умение работать в          команде.

 

Общие компетенции:

 

ОК 3. Анализировать рабочую ситуацию, осуществлять текущий и итоговый контроль, оценку и коррекцию собственной деятельности, нести ответственность за результаты своей работы.

ОК 6. Работать в команде, эффективно общаться с коллегами, руководством, клиентами.

 

Основная часть

 

Проект занятия по английскому языку

 

Занятие длится 1ч 30 мин и состоит из  следующих 4 этапов:

 

Совместное целеполагание,  мотивирование обучающихся - Актуализация темы, задач и этапов урока, деление на пары  - Выполнение и презентация конкурсных заданий -  Рефлексия и итоги

 

Целевая аудитория: группа 1 курса (11 человек, 5мальчиков, 6 девочек, специальность 21.02.14 «Маркшейдерское дело»,  уровень освоения языка – средний и ниже среднего)

 

Временной период:

 2 семестр , 1 курс,  ОПОП БД.02 «Иностранный язык»

 

Тип урока: комплексное применение знаний, умений и навыков

Вид урока: конкурс

Тема в рамках учебного плана: Институты власти  Великобритании, США, РФ в сравнении.

 

УМО:     проектор, ПК, флаги стран

слайды карты стран, карточки для деления на группы

дидактические материалы для каждого этапа конкурса

эталоны ответов для жюри, анкета для рефлексии

магниты, маркеры, листы бумаги

 

Этап 1: Совместное целеполагание,  мотивирование обучающихся (2 мин)

 

Цели:

  • создать благоприятную атмосферу занятия
  • сконцентрировать внимание обучающихся
  • мотивировать обучающихся  на успешное выполнение интересного задания

 

Этап 2: Актуализация темы, задач и этапов урока, деление на группы (3 мин)

Цели:

  • актуализировать форму и этапы работы, представить членов жюри
  • разделить на группы
  • инструктировать о видах заданий и осознать  регламент выполнения

 

Этап 3:  Конкурсные задания  с последующей презентацией  для жюри (80мин)

Цели:

  • применить усвоенные знания и освоенные умения на практических заданиях
  • осознать стратегии выполнения заданий
  • развивать самостоятельность и навык взаимодействия в команде
  • оценить  выполнение заданий

 

Этап 4 Рефлексия содержания и деятельности на уроке (5мин)

Цели:

  • проверить и оценить знания и умения
  • осознать стратегии своей работы на уроке и выразить свое мнение об организации занятия
  •     подвести итоги урока
  • повысить самооценку обучающихся

 

Информационные  источники

 

1.Кузовлев В.П, Английский язык [Текст]: учебник/ В.П.Кузовлев, Н.П Лапа. и др. - Москва: Просвещение, 2012. - 335с.

 

2.Единое окно доступа к информационным ресурсам [Электронный ресурс].

– Режим доступа: http://window.edu.ru/, свободный. – Загл. с экрана.

 

Приложение 1

 

ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КАРТА

 

Преподаватель

Широковская Наталья Анатольевна

Специальность

21.02.14 «Маркшейдерское дело»

Учебная дисциплина /МДК

БД.02 Иностранный язык

Раздел

Раздел 1 Основное содержание

Тема

Тема 1.10 Государственное устройство, правовые институты

Междисциплинарные связи

Предшествующие учебные дисциплины/МДК

Последующие учебные дисциплины/МДК

География, обществознание, история, русский язык

География, обществознание, история, русский язык

Формируемые компетенции

Общие компетеции

 

Профессиональные компетенции

 

ОК 3. Анализировать рабочую ситуацию, осуществлять текущий и итоговый контроль, оценку и коррекцию собственной деятельности, нести ответственность за результаты своей работы.

ОК 6. Работать в команде, эффективно общаться с коллегами, руководством, клиентами.

-

Тема учебного занятия

Институты власти  Великобритании, США, РФ в сравнении.

Планируемые  образовательные результаты

Усвоенные знания

Освоенные умения

- знают:

значения новых лексических единиц по теме;

 

расширенную страноведческую и социокультурную информацию;

 

глагольную форму Present Simple

- умеют:

создать словесный и графический политический портрет институтов власти своей страны и стран изучаемого языка на основе страноведческой информации;

умеют выделять общее и различное в государственном устройстве своей страны и стран изучаемого языка

 

Уровень освоения

репродуктивно - продуктивный

Методы обучения

словесные: объяснение заданий  

наглядные: демонстрация слайдов

практические: решение коммуникативных заданий

Образовательные технологии

элементы практико-ориентированного и личностно-ориентированного обучения и ИКТ

Формы учебной работы на уроке

фронтальная, групповая, индивидуальная

Организация образовательного процесса

Ресурсы учебного занятия

материально- техническое оснащение

Учебно - методическое обеспечение

образовательные интернет-ресурсы

компьютер, проектор, экран

карточки для деления на группы,

дидактические материалы для каждого этапа конкурса,

эталоны ответов для жюри

магниты, маркеры, листы бумаги

флаги стран,

Литература:

ОИ- 4 с.40-49, с.325

 

ИР - 3

 

 

Содержание и технология проведения практического занятия

 

Этапы урока

Деятельность преподавателя, ее содержание, методы и приемы

Деятельность обучающихся, ее  содержание, формы и методы

УМО

Планируемые результаты (компоненты ПК и ОК)

Совместное целеполагание,  мотивирование обучающихся

(2 мин)

-приветствует обучающихся,

- создаёт рабочую и благоприятную атмосферу,

- проверяет отсутствующих,

-концентрирует внимание обучающихся,

-сообщает тему и цели занятия, конечный результат урока и учебной деятельности обучающихся.

 

- приветствуют преподавателя и гостей конкурса

 - сообщают об отсутствующих

-концентрируют внимание

-осознают тему и цели практического занятия, уясняют учебные задачи,

-психологически настраиваются на активную работу во время урока.

-флаги стран, слайд с темой занятия

географической  и картой стран

 

 

 

Актуализация темы, задач и этапов урока, деление на группы

(3 мин)

- ставит задачи и определяет время;

- раздаёт карточки;

- контролирует поиск партнеров для работы в группе,

-если необходимо, помогает

 

- осознают форму деятельности,

- делятся на группы,

- слушают инструктаж преподавателя

 

 

 

-карточки для деления на группы

-стикеры – названия государств на столах

 

 

 

 

Конкурсные задания

1 конкурс

« Составь слово»

 (5 мин)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 конкурс-баттл глав государств

 «Интернацио-нализмы» (10 мин)

 

 

3 конкурс «Аудирование»

(5 мин)

 

 

 

 

4 конкурс

«Лексический тест»(5 мин)

 

5 конкурс «Действуй: найди глагол»(5 мин)

 

 

6 конкурс

« Угадай страну

(10 мин)

 

 

 

 

7 конкурс

«Реши кроссворд»(13 мин)

 

 

 

8 конкурс

«Восстанови текст»

(12 мин)

 

 

9 конкурс

«Составь схему государственной власти своей страны и расскажи о ней»

(15 минут)

 

 

 

 

-презентует задания

-контролирует время выполнения задания,

- контролирует выполнение задания

-организует работу в группе

-организует работу жюри

- консультирует, если необходимо

 

- организует работу в группе и фронтально

-контролирует время

 

-презентует задание, читает вслух предложения

для завершения

-контролирует время

 

-презентует задание

-контролирует время

 

-презентует задание,

-контролирует время

- консультирует

-презентует задание, контролирует время

- консультирует, если необходимо

 

 

-презентует задание, контролирует время

- консультирует, если необходимо

 

-презентует задание, контролирует время

- консультирует, если необходимо

 

-презентует задание, контролирует время

- консультирует, если необходимо

 

 

 

-выполняют задания по регламенту, основываясь на полученных знаниях,

-взаимодействуют в группе: обсуждают, контролируют друг друга, корректируют

ошибки,

-презентуют выполненное задание

 

-выполняют задание

 

 

 

 

 

-отвечают и показывают табличку с названием института власти

 

 

-выполняют задание на сопоставление

фактов

 

- выбирают и вставляют  глагол в предложения по смыслу

 

-читают высказывание и определяют  страну

 

 

 

 

-решают кроссворд

 

 

 

 

 

-заполняют пропуски в тексте

 

 

 

-взаимодействуют в группе: обсуждают, контролируют друг друга, составляют схему, корректируют

ошибки,

-презентуют выполненное задание

 

 

 

приложение 2

эталон для жюри

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

эталон для жюри

 

 

 

 

 

эталон для жюри

приложение 4

 

 

 

 

 

приложение 5

 

 

 

приложение 6

 

 

 

 

приложение  7

 

 

 

 

 

 

приложение  8

 

 

 

 

 

приложение 9

 

 

 

 

плакаты, маркеры, клей,
 набор лексических единиц

Знают

 

- значение лексических единиц по теме

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- значение лексических единиц по теме

 

 

 

- значение лексических единиц по теме

 

 

 

 

- значение лексических единиц по теме

 

- значение лексических единиц, спряжение глагольной формы 

Present Simple

- значение лексических единиц по теме

- значение лексических единиц по теме

 

- значение лексических единиц по теме

 

 

 

- значение лексических единиц по теме,

-структуру 

 

органов государственной власти в стране

Умеют

 

-правильно написать лексические единицы по теме,

-читать в соответствии с правилами чтения

 

 

 

 

 

 

произносить в соответствии с правилами произношения

 

 

 

-понимать иноязычную речь

 

 

 

 

 

-осуществить поиск информации

 

 

- умеют применить правило спряжения глаголов в Present

Simple Tense

 

-извлекать необходимую информацию

 

 

 

 

-правильно написать лексические единицы

 

 

-читать и понимать текст,

-сопоставлять

факты

 

-структурировать информацию

-работать в команде

Владеют

 

- слухо-произносительными навыками,

-правилами чтения

 

 

 

 

 

 

 

 

 

слухо-произносительными навыками

 

 

 

 

слухо-произносительными навыками

 

 

 

 

страноведческой информацией

 

 

-страноведческой информацией,

-навыком чтения

 

 

-страноведческой информацией,

-навыком чтения

 

 

 

 

-страноведческой информацией,

-навыком чтения

 

 

 

-страноведческой информацией

 

 

 

-страноведческой информацией

Рефлексия содержания и деятельности на уроке

(5мин)

- предоставляет слово жюри,

-выставляет оценки на общем табло,

- предоставляет слово главам государств,

подводит итоги,

объявляет результат

- считают количество баллов

- заполняют анкету об учебном занятии

 

табло на экране

слайд спасибо

 

 

 

 

Приложение 2

Task: Construct the word! (7 points)

1.EENQU

 

 

2. ABCHRN

 

 

3. FDRTONIEEA

 

 

4. MRCOHNYA

 

 

5. WREOP

 

 

6. DORL

 

 

7. SYMSTE

 

 

 

Приложение 2

(standard)

Task 1: Construct the word! (7 points)

1.EENQU

 

QUEEN

2.AUBCHRN

 

BRANCH

3. FDRTONIEEA

 

FEDERATION

4. MRCOHNYA

 

MONARCHY

6. DORL

 

LORD

7. SYMSTE

 

SYSTEM

 

Приложение 3

(standard)

For the competition of the heads of the states

Task 2: Name the internationalisms- the more, the better!

Political, system, federation, constitutional, republic, president, control, federal, Assembly, Speaker, Cabinet, Minister, Prime-Minister, constitutional, multiparty, policy, Russian, international, cooperation, nation, constitution, Congress, Senate, Vice- President, Democracy, democratic, monarchy, monarch, Parliament, leader, Lord.

 

The Queen Elizabeth II

 

The President of Russia

Federation

The President of the USA

 

 

 

 

 

 

 

Приложение 4

 

Task 3: Show the correct answer! (5 points)

-The head of your state is…

- The legislative branch of power in your state is…

-The executive branch of power in your state is…

- The upper chamber of the legislative power…

- The lower chamber of the legislative power…

Приложение 4

(standard)

Task: Show the correct answer!

-The head of your state is

GB: the Queen

The USA: the President

The RF: the President

 

- The legislative branch of power in your state is

 GB: Parliament

The USA: Congress

The RF: the Federal Assembly

 

-The executive branch of power in your state is…

GB: the Government

The USA: Administration

The RF: the Federal Government

 

- The upper chamber of the legislative power…

GB: the House of Commons

The USA: the Senate

The RF: the Federal Council

 

- The lower chamber of the legislative  power…

GB: the House of Lords

The USA: the House of Representatives

The RF: the Duma

 

Приложение 5

Task 4: Complete the sentences! (5 points)

1.Vladimir Putin is…

the official head of state and has mostly representative functions.

 

2.Elizabeth the Second is…

the Chairman of the  Government and his appointment is approved by the Duma.

 

5.Donald Trump is…

the head of the Government and chooses the Cabinet ministers.

 

4.Dmitry Medvedev is…

the head of state  and the Administration at the same time.

 

5. Theresa May is…

the head of  state and  has much power in fact.

 

 

 

Приложение 5

(standard)

Task: Complete the sentences! (5 points)

1.Vladimir Putin is …

 

the head of the state and  has much power in fact

2.Elizabeth the Second is…

the official head of state and has mostly representative functions.

 

5. Donald Trump is …

the head of state  and the Administration at the same time.

 

4.Dmitry Medvedev is…

the Chairman of the  Government and his appointment is approved by the Duma.

 

5. Theresa May is …

the head of the Government and chooses the Cabinet ministers.

 

 

 

Приложение 6

Task 5: Fill in the gaps! Use the verbs given below! (7 points)

 

1. Congress ………………….  the legislative branch of power.

2. Parliament………     laws.

3. The President ……. ……the Secretaries of the Departments.

4. People ………….. the President directly.

5.  The President …………….. the basic rights of people.

6. The House of Commons ………….. the Government.

7. The Duma …………………. the appointment of the Chairmen of the Government.

Appoints, guarantees, approves, elect, controls, represents, makes

 

Приложение 6

(standard)

Task: Fill in the gaps! Use the verbs given below! (7 points)

 

1. Congress …represents…the legislative branch of power.

2. Parliament… makes……     laws.

3. The President … appoints …the Secretaries of the Departments.

4. People … elect …the President directly.

5.  The President … guarantees .. the basic rights of people.

6. The House of Commons … controls . ..the Government.

7. The Duma … approves …. the appointment of the Chairmen of the Government.

Appoints, guarantees, approves, elect, controls, represents, makes

 

Task 6:                                                                                                                                   Приложение 7

Which country is it? (18 points)

GB, US or RF?

  1. The Prime Minister chooses Cabinet and Non-cabinet ministers. They are all collectively responsible for government, the executive branch and individually responsible for their departments.

 

  1. The President and the Administration represent the executive branch of the federal government.  The Administration includes the Secretaries who are the heads of the executives departments. Each department is responsible for a specific area.

 

  1. The Supreme Court represents the judicial branch of power.

 

  1. The Federal Government represents the executive branch of power. The President appoints its head, the Chairman of the Government, but the Duma must approve his appointment.

 

  1. The President appoints the Secretaries, but the Senate must approve his appointments.

 

  1. Congress makes laws and each house of Congress can introduce a new project. Each can vote against the project passed by the other. If both houses agree the project becomes law.

 

  1. The largest party in the House of Commons forms the Government and its leader becomes Prime - Minister.

 

  1. The Federal Assembly represents the legislative branch of power. It`s made up of the two houses: the Federation Council and the Duma which makes laws.

 

  1. The President has his Administration, but it is not part of the Federal Government. The President is involved in the work of the legislative and the executive branches.

 

  1. The Constitutional Court has the right to declare actions of the President, the Federal Assembly and the Federal Government unconstitutional.

 

  1. So, the President is the head of state there. But the President is elected directly by the people and he is not a member of the American Parliament, Congress.

 

 

  1. The legislative and the executive branches of government are involved in the system of checks and balances.

 

 

  1. Congress, the legislative branch of the federal government, is made up of the Senate and the House of Representatives.

 

  1. The members of the House of Lords are permanent-mostly lords ad people who have been made lords for life. The Lords can revise and even delay the bills. They have real influence in politics.

 

  1. The people do not elect the Prime Minister directly. Officially the Parliament appoints.

 

  1. The Commons have much more real power. The members of the Commons are elected by the people. They control the executive branch and discuss most important political problems.

 

  1. The President can veto law passed by the Federal Assembly, but the Federal Assembly can pass laws over the President`s  veto by a two-third majority.

 

 

  1. The monarch signs the bills.

 

 

 

 

 

Приложение 7

                                                                                                                                                        (standard)

Which country is it?

GB, US or RF?

  1. The Prime Minister chooses Cabinet and Non-cabinet ministers. They are all collectively responsible for government, the executive branch and individually responsible for their departments.

GB

  1. The President and the Administration represent the executive branch of the federal government.  The Administration includes the Secretaries who are the heads of the executives departments. Each department is responsible for a specific area.

US

  1. The Supreme Court represents the judicial branch of power.

 

RF, US

  1. The Federal Government represents the executive branch of power. The President appoints its head, the Chairman of the Government, but the Duma must approve his appointment.

RF

  1. The President appoints the Secretaries, but the Senate must approve his appointments.

US

  1. Congress makes laws and each house of Congress can introduce a new project. Each can vote against the project passed by the other. If both houses agree the project becomes law.

US

  1. The largest party in the House of Commons forms the Government and its leader becomes Prime- Minister.

GB

  1. The Federal Assembly represents the legislative branch of power. It`s made up of the two houses: the Federation Council and the Duma which makes laws.

 

RF

  1. The President has his Administration, but it is not part of the Federal Government. The President is involved in the work of the legislative and the executive branches.

RF

  1. The Constitutional Court has the right to declare actions of the President, the Federal Assembly and the Federal Government unconstitutional.

RF

  1. So, the President is the head of state there. But the President is elected directly by the people and he is not a member of the Parliament, Congress.

US

  1. The legislative and the executive branches of government are involved in the system of checks and balances.

US

  1. Congress, the legislative branch of the federal government, is made up of the Senate and the House of Representatives.

US

  1. The members of the House of Lords are permanent-mostly lords ad people who have been made lords for life. The Lords can revise and even delay the bills. They have real influence in politics.

GB

  1. The people do not elect the Prime Minister directly. Officially the Parliament appoints.

GB

  1. The Commons have much more real power. The members of the Commons are elected by the people. They control the executive branch and discuss most important political problems.

GB

  1. The President can veto law passed by the Federal Assembly, but the Federal Assembly can pass laws over the President`s  veto by a two-third majority.

RF

 18. The monarch signs the bills.

 

GB

 

 

Приложение 8

Task 7: Do the crossword!
 

 

5.

 

7.

 

 

 

6.

 

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

  1. The legislative branch of the power in GB.
  2. The monarch, the official head of state.
  3. One of the Houses of British Parliament.
  4.  Separations of power.
  5. A man which rules the country.
  6. A rule which is usually made by Parliament.
  7. The legislative branch of the power in the USA.
  8.  Possession of controlling influence (влияния)

 

Приложение 8

(standard)

Task: Do the crossword!
 

 

5.h

 

7.c

 

e

 

6.l

 

o

1. p

a

r

l

i

a

m

e

n

t

 

d

 

   w

 

g

 

 

 

r

 

2. q

u

e

e

n

 

8.p

 

s

 

3. c

o

m

m

o

n

s

 

w

 

 

e

 

4.b

r

a

n

c

h

 

 

  1. The legislative branch of the power in GB.
  2. The monarch, the official head of state.
  3. One of the Houses of British Parliament.
  4.  Separations of power.
  5. A man which rules the country.
  6. A rule which is usually made by Parliament.
  7. The legislative branch of the power in the USA.
  8.  Possession of controlling influence (влияния).

 

Приложение 7

Task   8: Fill in the words given below in the text!

The political system of Russia.

The Russian Federation is a constitutional republic headed by the ……..

The country consists of   three branches: legislative,   ….….………….   and    judicial.

The President controls only the executive branch — the …………………, but not the Supreme Court and Federal Assembly.

The ……………….. power belongs to  the Federal Assembly comprising two chambers: the  Council of  Federation (upper Chamber) and the State Duma (lower Chamber).

Each chamber is headed by the ……….........  .

The  executive  power  belongs  to  the  government (the Cabinet of Ministers) headed by the………..   The judicial  power  belongs  to the system of Courts comprising the Constitutional Court, the Supreme   Court and  Federal courts.

 Our country has a…………….  system.  The foreign policy of the Russian Federation is  that  of   international cooperation, peace and  friendship with  all nations  irrespective  of their political and social systems.  I am proud of being a …………… of Russia.

___________________________________________________________________

President , Speaker, Chairman , multiparty, government, executive, citizen, legislative

 

Task: Fill in the words given below in the text!

The political system of the United States of America.

The United States of America is a ………… state, headed by the President. According to the US ………………the powers of the Government are divided into 3 branches: …………….., executive  and judicial. All branches of power are involved in the system of checks and balances.

The legislative power belongs to the Congress consisting of the Senate and the House of............................ . The President can veto lows passed by Congress.

The ………….. represents the states while the House of Representatives - the population. There 100 senators, two for each state.  The executive power belongs to the President and his ………………….. (Vice- President and Cabinet of Ministers).

The judicial power belongs to the Supreme ……….. and the system of Federal, state and district courts.

There are several political…………. in the USA, the largest of them are the Republican (symbolized by a donkey) and the Democratic (symbolized by an elephant).

_______________________________________________________________________________________

federal, Constitution, Representatives, parties, Court, Administration, legislative, Senate

 

Task: Fill in the words given below in the text!

The political system of the United Kingdom of

Great Britain and Northern Ireland.

The UK is a constitutional……………..  . The official head of the State is the king or……………   .

But the Power of the monarch is limited by the …………….. which is made up of the House of Lords and the House of Commons.

  Parliament represents the legislative branch of power. It makes ………  . Members of the House of Lords are……………, and Members of the House of Commons are……………. by the people.  The Lords can delay bills for one year. The House of Commons controls the Government.

The Cabinet of the Ministers is responsible for the government policies. The head of the ………………is the Prime Minister, who is ……………… of the party in power.

_________________________________________________________________________________

Appointed, the leader, elected, monarchy, Government, Parliament, laws, the queen 

 

Приложение 7

(standard)

Task: Fill in the words given below in the text!

The political system of Russia.

The Russian Federation is a constitutional republic headed by the President.

The country consists of   three branches: legislative,   executive and    judicial.

The President controls only the executive branch — the government, but not the Supreme Court and Federal Assembly.

The legislative power belongs to the Federal Assembly comprising two chambers: the Council of Federation (upper Chamber) and the State Duma (lower Chamber).

Each chamber is headed by the Speaker.

The  executive  power  belongs  to  the  government (the Cabinet of Ministers) headed by the Chairman The judicial  power  belongs  to the system of Courts comprising the Constitutional Court, the Supreme   Court and  Federal courts.

 Our country has a multiparty system.  The foreign policy of the Russian Federation is that of   international cooperation, peace and friendship with  all nations  irrespective  of their political and social systems.  I am proud of being a citizen of Russia.

Task: Fill in the words given below in the text!

The political system of the United States of America.

The United States of America is a federal state, headed by the President. According to the US Constitution the powers of the Government are divided into 3 branches: legislative, executive and judicial. All branches of power are involved in the system of checks and balances.

The legislative power belongs to the Congress consisting of the Senate and the House of Representatives. The President can veto lows passed by Congress.

The Senate represents the states while the House of Representatives - the population. There 100 senators, two for each state.  The executive power belongs to the President and his Administration (Vice- President and Cabinet of Ministers).

The judicial power belongs to the Supreme Court  and the system of Federal, state and district courts.

There are several political parties the USA, the largest of them are the Republican (symbolized by a donkey) and the Democratic (symbolized by an elephant).

 

Task: Fill in the words given below in the text!

The political system of the United Kingdom of

Great Britain and Northern Ireland.

The UK is a constitutional monarchy  . The official head of the State is the king or the queen .

But the Power of the monarch is limited by the Parliament which is made up of the House of Lords and the House of Commons.

  Parliament represents the legislative branch of power. It makes laws. Members of the House of Lords are appointed, and Members of the House of Commons are elected by the people.  The Lords can delay bills for one year. The House of Commons controls the Government.

The Cabinet of the Ministers is responsible for the government policies. The head of the Government is the Prime Minister, who is the leader  of the party in power.

 

Приложение 8

 

The Russian Federation

The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

 

The United States of America

 

Dividing into three groups:

 

the USA

 

 

The Russian Federation

The UK

the USA

 

 

The Russian Federation

The UK

the USA

 

 

The Russian Federation

The UK

the USA

 

 

 

The Russian Federation

The UK

 

Questionnaire

  1. Name, surname: _____________________

2. Did you enjoy working on this lesson?            YES\NO

 

3. Which task was the most interesting for you? 

 

TASK 1 Construct the word!

 

 

 

TASK 2 Name the internationalisms (Battle of the heads of the states)

 

 

 

TASK 3  Listening

 

 

 

TASK 4 Who is Who? Match the parts of the sentences!

 

 

 

TASK 5 Who does it?

 

 

 

TASK 6  Do the crossword.

 

 

 

TASK 7

Guess: Is it GB, the USA or the RF?

 

 

 

 

TASK 8 Fill in the gaps!

 

 

TASK 9

Reconstruct the scheme of the political system of your country.

 

 

 

 

 

 4. Which task was the most difficult for you?

 

TASK 1 Construct the word!

 

 

 

TASK 2 Name the internationalisms (Battle of the heads of the states)

 

 

 

TASK 3  Listening

 

 

 

TASK 4 Who is What? Match the parts of the sentences!

 

 

 

TASK 5 Who does who?

 

 

 

TASK 6  Do the crossword.

 

 

 

TASK 7

Guess: Is it GB, the USA or the RF?

 

 

 

 

TASK 8 Fill in the gaps!

 

 

TASK 9

Reconstruct the scheme of the political system of your country.

 

 

 

 

 

5. Did you like working in your team?                       YES\NO

 

RESULTS TABLE

 

THE UNITED KINGDOM OF GREAT BRITAIN AND NORTHERN IRELAND

THE UNITED  STATES OF AMERICA

THE RUSSIAN FEDERATION

TASK 1 Construct the word!

max 7 points

 

 

 

TASK 2 Name the internationalisms (Battle of the heads of the states)

1-2-3points

 

 

 

TASK 3  Listening

max 5 points

 

 

 

TASK 4 Who is Who? Match the parts of the sentences!

max 5 points

 

 

 

TASK 5 Who does it?

max 7 points

 

 

 

TASK 6

Guess: Is it GB, the USA or the RF?

max 18 points

 

 

 

TASK 7  Do the crossword.

max  8 points

 

 

 

TASK 8 Fill in the gaps!

max 8 points

 

 

 

TASK 9

Reconstruct the scheme of the political system of your country.

max 3 points (1-2-3)

 

 

 

TOTAL

MAX. 64